2friend
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

2friend

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

طرق تغذيه كلاب الامن و الحراسه منذ الولاده

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ROBERT
الرتبة: موظف تحت التمرين

طرق تغذيه كلاب الامن و الحراسه منذ الولاده Empty
مُساهمةموضوع: طرق تغذيه كلاب الامن و الحراسه منذ الولاده   طرق تغذيه كلاب الامن و الحراسه منذ الولاده Icon_minitimeالخميس يناير 01, 2009 8:45 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
موضوعنا النهارده بيتكلم عن طرق تغذيه كلاب الامن والحراسه و ده اول موضوع هنبتدى بيه باذن الله طرق تغذيه الكلاب بتفرق من نوع لنوع و من سن لسن اخر يعنى الكلاب الى جسمها صغير مش بتحتاج لكميات غذاء كبيره زى الى بتحتاجها الكلاب الكبيره فى الجسم ( الضخمه ) يعنى مثلا الكلاب الجريفون افضل اكل ليها الاكل الجاف لانها مش بتحتاج نسبه كبيره من الاكل لان جسمها صغير
المهم موضوعنا انهارده بتكلم عن كلاب الامن و الحراسه الهم الكلاب ضخمه الجسم زى الروت و البلاك جاك و غيرهم لازم علشان الكلب يحتفظ بلياقته و شراسته لازم يكون طريقه التغذيه سليمه بتكون منذ بدايه ولاده الكلب حتى وفاته الكلاب لما بيتولد بتعتمد تغذيته كلها على لبن الام فقط حتى سن شهر ونصف و من سن شهر ونصف بيبتدى الكلب ياكل 3 وجبات فى اليوم حت سن 6 شهور
بياكل الكلب فى وجبه الصباح بيض مسلوق وربع كوب من اللبن يخفف الكوب حتى اخره بالماء و فى الغداء بيأكل هياكل مسلوقه و بيتشال منها الجلد و العضم الكبير و بيطقطع عليها جزر و بعض من الخضروات والعيش و بتدم للكلب بالشربه بتعتها علشان الشربه مفيده لعضم الكلاب و فى العشاء ممكن ياكل الكلب فول ومعاه بيضه مسلوقه يعنى تقريبا زى الفطار و بعد لما يعدى الكلب سن الست (6 ) شهور حتى يبلغ سن السنه بيأكل الكلب و جبتان فى اليوم وهما الفطار و الغداء و بعد سن السنه بيأكل و جبه واحده بس كفايه و هى وجبه الغداء و باذن الله الكلب هيتمتع بجسم صحى و رياضى جيد..........
هذا الموضوع غير منقول
عمرو ماتركس
الرتبة: موظف تحت التمرين
عمرو ماتركس

طرق تغذيه كلاب الامن و الحراسه منذ الولاده Empty
مُساهمةموضوع: رد: طرق تغذيه كلاب الامن و الحراسه منذ الولاده   طرق تغذيه كلاب الامن و الحراسه منذ الولاده Icon_minitimeالسبت يناير 03, 2009 3:21 am

والله انا شايف ان الموضوع ده كويس جدا وفدني انا شخصيا في تربيه الكلاب الي عندي وياريت الاخ الي تب الموضوع ده انه يمدنا بموضيع كتيره بالشكل ده وانا بشكره دا جدا كلام مفيد
https://2friend.yoo7.com

طرق تغذيه كلاب الامن و الحراسه منذ الولاده
صفحة 1 من اصل 1